Na východ prichádzajú nové vlaky, medzi nimi aj švajčiarska „električkozubačka“. Na trati Prešov – Bardejov sme sa starého vlaku ešte úplne nezbavili.

Na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010. Ďalšie nové vlaky dorazia na východ aj v priebehu tohto roka, či v nasledujúcom roku 2022. Do Tatier dorazí prvá švajčiarska električkozubačka. Privezú ju v troch kamiónoch.


Predstavená bude 15.  januára 2021 o 9:30 v rušňovom depe v Poprade. Ide o prvý z piatich vlakov, ktorými bude ZSSK od leta zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Najskôr je však potrebné dokončiť rekonštrukciu trate.

Nové vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko: 5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň (vlastné zdroje) v celkovom objeme 38,8 milióna eur.

Električkozubačka bude pomenovaná po jednom z tatranských štítov. Nový vlak ponesie meno „Bradavica“. Má kapacitu 91 miest na sedenie a 88 miest na státie. Jej maximálna adhézna rýchlosť je 80 km/h. Svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia.

Disponuje viacúčelovým priestorom pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby). Priestor jej klimatizovaný a použité materiály v interiéri sú „vandalizmuvzdorné“. Vo vlaku je zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich. Nechýba wi-fi pripojenie.

Vizualizácia ozubnicovo elektrickej jednotky (OEJ) , ktorá bude môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice (zdroj: zssk.sk)

Problémy na východnom Slovensku

Popri modernizácii vlakov však Železničná spoločnosť Slovensko pripúšťa na východe aj problémy. Jeden z nich je aj na trati Prešov – Bardejov. Príčinou je koľajový zvršok, ktorý je v zlom technickom stave. Koľajnice poškodzujú nové jednotky (4 DMJ 861). Z tohto dôvodu sú na tejto trati prednostne nasadzované staršie vozidlá. Mnohým Bardejovčanom preto nezostáva nič iné, len prepravovať sa v starších súpravách, čo sa odráža aj na komforte cestovania. Problém s traťou je v riešení manažéra infraštruktúry železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Celková modernizácia je však v nedohľadne.

Ďalšie problematické úseky, kde chýba viac nových vlakov je na trati Košice – Lipany (35 % nových a modernizovaných vlakov),  Humenné – Košice (75 % nových a modernizovaných vlakov), Košice – Čierna nad Tisou (75 % nových a modernizovaných vlakov), Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica (95 % nových a modernizovaných vlakov).


Stará trať poškodzuje kolesá

Na presnú príčinu problémov s koľajovým zvrškom na trati Prešov – Bardejov sme sa obrátili na dopravcu – Železničnú spoločnosť Slovensko. Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Tomáš Kováč potvrdzuje, že hlavným problémom nasadzovania starého vlaku je nevhodná infraštruktúra. Tá poškodzuje modernú  diesel – motoroú jednotku. „Stav trate na DMJ 861 neustále spôsobuje nadmerné opotrebenie vnútorných hrán kolies. Na odstránení nedostatkov spolupracuje ZSSK spoločne so ŽSR, pričom ZSSK inštaluje mazacie zariadenia na svoje vozidlá a od ŽSR očakávame úpravu trate tak, aby nedochádzalo k opotrebovaniu dvojkolesí, teda ide hlavne o vyrovnanie oblúkov.“

Dvojkolesie na diesel – motorovej jednotke DMJ 861, ktoré sa poškodzuje v prudkých oblúkoch trate.

Výluky na trati Prešov – Bardejov, ktoré verejnosť vníma sa podľa hovorcu týkajú skôr bežnej údržby, nie systémových zmien v prospech celkovej modernizácie trate. Nové vlaky sú projektované na štandardné koľajnice, ktoré nepoškodzujú kolesá do takej miery ako je tomu na trati Bardejov – Prešov. Kováč ďalej dodáva: „Inde na Slovensku sa vnútorné hrany kolies DMJ neopotrebúvajú nad očakávania. Nie je pre nás prijateľné nechať našich cestujúcich na trati Prešov – Bardejov jazdiť v starých vlakoch, ktoré vydržia všetko, podobne, ako nie je rentabilné kupovať na tento úsek špeciálnu techniku vyvinutú pre obzvlášť náročné železničné trate. Preto veríme, že spolu so ŽSR a našim spoločným akcionárom, ministerstvom dopravy nájdeme čoskoro vhodné riešenia aplikovateľné čo najrýchlejšie do praxe.“




Nový vlak na trati už 8 rokov 

Na trase Prešov – Bardejov premáva nová vlaková súprava od marca 2012. Pri slávnostnom sprevádzkovaní „Moniky“ posvätil novú diesel – motorovú súpravu miestny farár Pavol Marton. Prítomní sa mohli zúčastniť prvej prezentačnej jazdy do Raslavíc a späť za účasti vtedajšieho ministra dopravy Jána Figeľa a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kravca. Výrobcom vlaku je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Jednotka je určená pre regionálnu dopravu na neelektrifikovaných tratiach Slovenska.
Ak na stanici natrafíte na modrenú súpravu, cesta do cieľovej stanice je o niečo príjemnejšia.

ZSSK má vo vlastníctve takmer 700 rušňov, z čoho je 40 % nových a modernizovaných (t. j. kúpených alebo modernizovaných v 21. storočí). Disponuje takmer 900 vozňami, z čoho je cca 60 % nových a modernizovaných za posledných 20 rokov. Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel je 21 rokov, v čom sú započítané aj moderné jednotky. Priemerný vek samotných hnacích koľajových vozidiel (bez tzv. ucelených jednotiek) je 32 rokov. Priemerný vek vozňov ZSSK je 21 rokov (pri rekonštruovaných sa vek počíta od modernizácie, ktorá predlžuje ich životnosť).

Čo sa na východe ešte chystá?

Po Bradavici, Kostolíku, Ganeku, Stredohrote a Vysokej má Železničná spoločnosť Slovensko pre východné Slovensko prichystané ešte ešte ďalšie vlaky. Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca roka 2023:

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: január 2021– 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt

  • predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, trate Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč
  • predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
  • prvý dodaný vozeň: január 2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov

  • predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisov, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč
  • predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
  • prvý dodaný vozeň: júl 2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

9 ks elektrických jednotiek

  • predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov (resp. po elektrifikácii až po Humenné), Košice – Michaľany – Čierna nad. Tisou
  • predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 14. júna 2020 realizuje priemerne 1 542 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 304 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku. (zdroj: zssk.sk)

 Spracoval: M.M.
Na východ prichádzajú nové vlaky, medzi nimi aj švajčiarska „električkozubačka“. Na trati Prešov – Bardejov sme sa starého vlaku ešte úplne nezbavili.
Hodnotené: 6 x
Zdieľajte alebo pošlite v správe

Podobné príspevky

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments